W związku z koniecznością prowadzenia prac budowlanych nad nową obwodnicą miejską, od nadchodzącego poniedziałku na ulicy Jagiełły w Oświęcimiu wprowadzony zostanie system ruchu wahadłowego. Decyzję o tym podjął oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Krakowie, który jest odpowiedzialny za realizację projektu drogi krajowej nr 44.
Kierowanie ruchem w ciągu dnia będzie odbywało się manualnie i ten sposób organizacji potrwa do 13 września. Jak wyjaśnił Kacper Michna, reprezentant krakowskiej Dyrekcji, taka decyzja była niezbędna aby ułożyć warstwę asfaltu na tym fragmencie inwestycji.
Nowa obwodnica miasta Oświęcim (DK44) będzie drogą o długości nieco ponad 9 km, rozciągającą się od węzła Oświęcim na budowanej drodze ekspresowej S1 aż do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Jej trasa będzie omijać miasto od strony południowej, co pozwoli na szybkie połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a tym samym z autostradą A4.
Obwodnica będzie składać się z dwóch jezdni, każda z nich będzie miała po dwa pasy ruchu. Projekt zakłada jej połączenie z innymi kluczowymi arteriami w sześciu punktach – poprzez węzeł Oświęcim z S1, przez ronda turbinowe z ulicami: Wolską w Jedlinie, Wojewódzką w Pławach, Legionów (DW933) i Jagiełły (DW948) w Oświęcimiu oraz za pomocą rondem z ulicą Zatorską (obecna DK44) również w Oświęcimiu.
Początek prac nad budową obwodnicy datowany jest na listopad 2022 roku. Generalny wykonawca przewiduje zakończenie inwestycji w drugiej połowie przyszłego roku. Całość projektu szacowana jest na kwotę 615 milionów złotych, z czego 249,4 miliona złotych to dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej.